FANDOM

Nie wiemy nawet czy działa, ale to mój wynalazek, więc... działa.

Howard Stark, „To jeszcze nie koniec

Nitromina – bardzo niebezpieczny związek chemiczny stworzony przez Howarda Starka.

Historia

Stworzenie i kradzież

Nitromina była jednym z wynalazków Howarda Starka stworzonym po II wojnie światowej, które uznane zostały za zbyt niebezpieczny, by mogły trafić na rynek. Mężczyzna umieścił dokument z recepturą molekularną substancji w jednym ze swoich skarbców, jednak później odkrył, że ktoś włamał się do niego i ukradł przepis na Nitrominę wraz z innymi obecnymi tam wynalazkami.

Po trzech dniach zeznań w Kongresie Stanów Zjednoczonych w sprawie kradzieży ze skarbca, Stark skontaktował się z Peggy Carter i poprosił ją o to, żeby odzyskała dla niego dokument z recepturą zanim mógłby zostać sprzedany na czarnym rynku. Wynalazca ostrzegł agentkę, że nawet niewielka ilość substancji może spowodować ogromne zniszczenia.

Nitramene Carter

Peggy odkrywa bombę Nitrominy

Carter udała się do La Martinique w celu sprawdzenia czy Spider Raymond, właściciel klubu i nielegalny przedsiębiorca, posiada skradziony dokument. Używając specjalnego zegarka, Peggy otworzyła sejf mężczyzny i zauważyła, że Nitromina została przekształcona w broń i zamknięta w formie małej bomby. Dzwoniąc do Edwina Jarvisa, agentka dowiedziała się, że związek chemiczny można zneutralizować mieszanką wodorowęglanu sodu i octanu, jednak mężczyzna nie wiedział gdzie znaleźć potrzebne substancje chemiczne. Carter udała się do swojego apartamentu, który dzieliła z Colleen O'Brien i wzięła kilka prostych domowych przedmiotów. W łazience wytworzyła wystarczającą ilość roztworu, aby uniemożliwić rdzeniowi bomby eksplodowanie.

NitrameneImplosion-NNE

Implozja próżniowa spowodowana pojedynczą bombą Nitrominy

Carter i Jarvis udali się do rafinerii Roxxon, gdzie natknęli się na Milesa Van Erta i Leeta Brannisa. Brannis, próbując uciec w ciężarówce Daisy Clover wypełnionej po brzegi bombami Nitrominy, upuścił jedną z bomb, żeby rozproszyć i zabić Peggy. Kobieta uciekła i została zabrana z miejsca przez Jarvisa w momencie, gdy ładunek wybuchł, a następnie implodował niszcząc fabrykę[1].

Dowiedziawszy się od Antona Vanko, że Nitromina emituje promienie Vita, Carter udała się do fabryki mleczarskiej Daisy Clover w celu odnalezienia furgonetki, którą uciekł Leet Brannis. Wkrótce odkryła adres zaginionego dostawcy, który jedną z ciężarówek dojeżdżał do pracy ze swojego domu.

Carter discovers truck full of bomb

Peggy odkrywa ciężarówkę pełną Nitrominy

Razem z Jarvisem odwiedziła Cedar Grove w New Jersey, gdzie spotkali Sheldona McFee i odnaleźli Brannisa, który próbował uruchomić ciężarówkę, by uciec, jednak przeszkodził mu Jarvis, który uszkodził silnik pojazdu. Gdy furgonetka została naprawiona, bohaterowie zabrali schwytanego Brannisa i starali się przewieźć Nitrominę z powrotem na Manhattan, ale zostali zaatakowani przez mężczyznę w zielonym garniturze.

Peggy rozkazała Brannisowi skierować ciężarówkę, do której przytwierdzony został mężczyzna w zielonym garniturze, do ogromnego zbiornika wodnego. Aktywna Nitromina wypadła z furgonetki i zaczęła tonąć w wodzie, gdy nagle została zdetonowana, wywołując ogromną eksplozję[2].

Ulepszona formuła

Watchdogs Fitz Nitramene

Zmodyfikowana Nitromina przytwierdzona do szyi Fitza

Z biegiem lat, agent T.A.R.C.Z.Y. Felix Blake chciał ulepszyć pierwotną formułę Nitrominy i dodać ją do arsenału organizacji. Po tym jak został liderem Watchdogs, zmodyfikował wynalazek Starka i zaczął wykorzystywać Nitrominę w specjalnych karabinach. Jego ludzie użyli nowych broni, żeby zniszczyć placówkę Jednostki do Walki z Zaawansowanymi Zagrożeniami znajdującą się w South Bend w stanie Indiana. Po sukcesie nowego wyposażenia, Blake ponownie ulepszył skład Nitrominy, tym razem, żeby opierała się roztworowi wodorowęglanu sodu i octanu, który mógł zneutralizować formułę.

Żołnierz Watchdogs Oscar użył zmodyfikowanej Nitrominy przeciwko agentom T.A.R.C.Z.Y., którzy przybyli pod siedzibę grupy, by powstrzymać ich przed dalszym działaniem. Mężczyzna zdołał postrzelić z karabinu Leo Fitza i przyczepić do jego szyi aktywną Nitrominę. Według instrukcji Fitza, Daisy Johnson użyła mieszanki wodorowęglanu sodu i octanu, aby ostudzić substancję i zneutralizować ją, jednak roztwór jedynie spowolnił nadchodzącą eksplozję. Wkrótce młody inżynier odkrył, że ciekł azot może zaradzić Nitrominie i ostudzić ją do tego stopnia, że stanie się nieaktywna. W końcu agentka Johnson pomogła Fitzowi pozbyć się substancji[3].

Możliwości

Microscope nitramene

Cząsteczki Nitrominy pod mikroskopem

Promień wybuchu typowej bomby Nitrominy wynosi 500 metrów. Tuż po eksplozji ładunku tworzy się próżnia, powodująca implozję, przez którą materia wokół zaczyna zapadać się, by wypełnić powstałą pustkę. Gdy związek chemiczny zaczyna wydzielać jasną pomarańczową poświatę, oznacza to, że substancja osiągnęła najwyższy stopień lotności i należy obchodzić się z nią bardzo ostrożnie. Nitromina może zostać zneutralizowana mieszanką wodorowęglanu sodu i octanu, jednak mieszanina nie może dotknąć obudowy urządzenia, gdy rdzeń bomby jest wystawiony na działanie powietrza. Należy też unikać kontaktu ze rdzeniem pierścienia izolującego, ponieważ dotknięcie go oznacza przegrzanie rdzenia[1].

Występy

Agentka Carter

Sezon 1

Sezon 2

Agenci T.A.R.C.Z.Y.

Sezon 3

Ciekawostki

  • Według Antona Vanko Nitromina jest bardzo niestabilnym stopem lantanowo-węglowym.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Christopher Markus, Stephen McFeely (scenariusz) & Louis D'Esposito (reżyseria). (6 stycznia 2015). „To jeszcze nie koniec”. Agentka Carter. Sezon 1. Odcinek 1.
  2. Eric Pearson (scenariusz) & Joe Russo (reżyseria). (6 stycznia 2015). „Most i tunel”. Agentka Carter. Sezon 1. Odcinek 2.
  3. Drew Z. Greenberg (scenariusz) & Jesse Bochco (reżyseria). (29 marca 2016). „Terroryści”. Agenci T.A.R.C.Z.Y.. Sezon 3. Odcinek 14.

Zobacz też